vrijdag 9 augustus 2013

Hans Klinkenberg heeft ook gereageerd op zijn foto.


Hans Klinkenberg heeft ook gereageerd op zijn foto.
Hans schreef: Maar ik begon dit item alleen maar met een overzichtje van de absurde defensie-uitgaven van de VS. Ik begrijp niet wat mijn/onze welvaart hiermee van doen heeft (behalve dat die hierdoor negatief beïnvloed wordt). De VS heeft die niet voor ons bevochten, maar die ons hooguit gegund, omdat we elkaar over en weer hielpen de belangen van een kleine groep te behartigen. U betrekt hierin ook zelf vanuit het niets boeren en buitenlui uit een ver en iets recenter verleden. Ik onderschat niet hun ellende, maar des te wranger is het, dat na al die tijd in veel landen hun soortgenoten nog steeds dat lot beschoren is (of erger). Ik heb ook te doen met Amerikaanse militairen, maar in tegenstelling tot wat u zegt worden ze niet gedwongen. Ze maken zelf de keus om in het leger te gaan, ook al is dat soms wel gedwongen door economische omstandigheden. Maar hun eigen volk heeft geen compassie meer met ze zodra ze terug komen uit de strijd en van dat megalomane budget is de VS niet veel kwijt aan veteranen en invaliden. Ik vind het veelzeggend, dat een Amerikaans instituut zelf een overzicht als dit plaatje publiceert. Toch een teken, dat in de VS zelf ook veel ongerustheid heerst over de koers van hun land.
Beantwoord deze e-mail als je op deze foto wilt reageren.
Reactie weergeven







Hans schreef: Dat is toch wel een heel erg selectieve vorm van empathie. Alsof de boeren en plattelanders daar erger te lijden zouden hebben gehad dan elders. In heel Zuid-Amerika is geen land te vinden waar de boeren en plattelanders niet zijn onderdrukt, gemarteld en/of gedood door de coalitie van grootkapitaal en militairen. En dat allemaal onder het goedkeurend oog , of in sommige gevallen zelfs onder regie van de VS. Zelfs vandaag de dag kunnen bananen en koffieboeren daar nog het slachtoffer van worden. En anders wel veel arbeiders en mijnwerkers (zoals bijv. de kopermijnen in Chili). Die lijden toch niet minder dan Europese boeren. Nu wil ik er geen competitie in lijden van maken want voor mij is een slachtoffer van welk systeem dan ook gelijk aan zijn lotgenoot uit een ander systeem. Maar ik maak wél onderscheid tussen de daders. Van vijandige of neutrale staten is hun kwalijke gedrag vaak niet echt een verassing en hebben we sowieso ook minder mogelijkheden om ze er op aan te spreken. Maar juist van bevriende naties verwacht ik een hogere moraal en meer gevoel voor mensenrechten. In de privésfeer zou ik de relatie al snel beëindigen als daar niet voldoende aan voldaan zou worden. Maar oké, voor naties ligt dat iets ingewikkelder natuurlijk, al was het maar omdat wij als Nederland ook zelf een hele boterberg op ons hoofd hebben. In de periode dat Aleksandr Solzjenitsyn, die het overigens ook nog kon navertellen, in de Goelag werd vastgehouden, hadden wij zelf al even frisse (NAVO-) vrienden, die zich met steun van de VS ongestoord te buiten konden gaan aan minstens net zo erge excessen als de Sovjets. Tot 1975 stonden in Portugal bepaalde politieke gevangenen dagen of wekenlang tot hun kin in het water. Werden in Spanje tegenstanders op middeleeuwse wijze aan de wurgpaal geliquideerd en konden ook de Grieken meepraten over terreur, marteling en moord door de staat. Maar ja, wij vertegenwoordigen en verdedigen natuurlijk de Christelijke beschaving en mogen bepaalde methoden waarschijnlijk via een andere meetlat gelegd worden. Maar als ik voor de keus gesteld zou worden te kiezen tussen bestraffing door een van deze regimes, of het voormalige Sovjetregime? Tja dan zou ik onder bepaalde omstandigheden in de Goelag toch meer kans op overleven hebben, vermoed ik. Gelukkig werkt onze propagandamachine toch net iets verfijnder dan die van de verschillende machten tussen Donau en Chinese Zee, want daardoor zien we nog steeds amper de pallet balken in ons eigen oog en wijzen we op het (helaas wel uitdijende) struikgewas elders. Wij laten de VS helemaal ongemoeid bij zijn onwettige en juridisch verwerpelijke praktijken. Hun praktijken in Guantanamo Bay gaan op sommige punten verder dan Rusland en zelfs Iran. In die landen krijgen de mensen nog minimaal een proces. Moge het soms ook een schijnproces zijn, het is nog altijd beter dan helemaal in de anonimiteit weggestopt te zijn in een gevangenis, die geen enkele juridische basis kent, omdat het bewust is gebouwd op een stuk illegaal verkregen land waar soevereine wetten van de VS niet gelden als het om de gevangenen gaat, maar waar het wel ineens als Amerikaans grondgebied beschouwd zou worden als de Cubanen het gewapenderhand terug zouden willen nemen. Maar goed, ik ben nooit een bewonderaar geweest van de Sovjet Unie, maar (in mijn naïeve jongensjaren) wel van de VS. Voor mij zijn ze al wel heel lang geleden van hun troon afgestort, maar het lijkt wel of ze zelf hun uiterste best doen om dat ook in de ogen van de rest van de wereld voor elkaar te krijgen. Hoeveel hardnekkig (m.i. misplaatst) vertrouwen moet een mens wel niet hebben in een land, dat zijn eigen wegen laat verrotten, zijn kustbevolking onbeschermd laat. Tevreden is met een gezondheidszorg op een niveau waar menig opkomend 3e wereldland zich voor zou schamen. En dat allemaal ondergeschikt maakt aan een militair apparaat dat 50 % duurder is dan het gezamenlijke budget van een rijtje, toch niet de minste landen (China, Engeland, Frankrijk, Japan, Rusland, Saoedi-Arabië, Duitsland, Iran en Brazilië.) Wie hierbij nog blind blijft en echt blijft geloven in de oprechtheid en goede bedoelingen van de VS, moet m.i. moet voor mij wel over een bovenmenselijk godsvertrouwen beschikken.